Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Tradicijska kultura
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijska kultura odijevanja
Područje Slavonije, Baranje i Srijema odlikuje se mnoštvom oblika, vrsta i suvrstica tradicijskog ruha kojemu je teško naći premca izvan panonskog prostora. Ipak se u tom obilju i raznovrsnosti mogu raspoznati veća područja zajedničkih značajki, najuočljivija u načinu ukrašavanja platnene ženske odjeće. Tako je moguće razlikovati dvije grupe ili cjeline tradicijskog odijevanja. Prvoj grupi pripadaju čitava slavonska Posavina, vinkovački kraj, Srijem, Đakovština i Baranja te južni dio pakračkog kraja. U drugu grupu mogu se svrstati veći dio pakračkog područja, požeški i našički kraj te slavonska Podravina. Bogatstvo suvrstica narodnog ruha rezultat je inventivnosti, razvijene mašte, modnih trendova i utjecaja, kao i duboke ukorijenjenosti u tradiciju. Žena kao stvarateljica toga velikog bogatstva uvijek je u izradi unosila dio svoje osobnosti i inspiracije, ali je ostajala vjerna izričaju određene sredine. Bio je to sklad individualne kreativnosti i kolektivne baštine. Unoseći u nošnju
...
Opširnije
mnogo duha, žene su stvarale čitav jedan svijet, nama često nerazumljivih simbola i znakova, svijet iznenađujuće ljepote i bogatstva kao svojevrsnu protutežu često skromnoj svakodnevici.
Tako koncipirano tradicijsko ruho nije bilo tek jedna vrsta odjeće ili mode. U seljačkim zajednicama ono je funkcioniralo kao složen sustav znakova koji su izražavali dob, spol, društveni status, ekonomsku snagu, poimanje lijepog, specifične životne situacije i, dakako, zavičajnu pripadnost. Stoga je ruho bilo način da se pojedinac predstavi zajednici, ali i oblik po kojem se jedna zajednica ili regija raspoznavala u odnosu na drugu. Tradicijsko odijevanje zato je kompleksna kulturna pojava koja sa svim sastavnicama koje ju upotpunjuju (obuća, nakit, češljanje) predstavlja prvi i najvažniji materijalni izraz osobnog i kulturnog identiteta pojedinca i seoske zajednice.
(Izvor teksta: Šabić, Vlasta. Ruho i odijevanje. // Slavonija, Baranja i Srijem : vrela europske civilizacije : Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 27. travnja - 2. kolovoza 2009. Zagreb : Ministarstvo kulture Republike Hrvatske : Galerija Klovićevi dvori, 2009. Str. 69-79.)
Dječja svečana nošnja, mala rubina jasprena srceti. - poč. 20. st. - Baranjsko Petrovo Selo. - Muzej Slavonije Osijek, E-1210, E-1322, E-1491, E-1468, E-1451.
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.