Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Jezik i književnost
Književnost u 20. stoljeću
Poratna književnost
Poratna književnost: od 1945. do danas
Uz Cesarića i Tadijanovića, na području pjesništva potrebno je istaknuti još nekoliko imena. Zavičajna bukolička tematika pokreće poeziju Miroslava S. Mađera, a velik lirski raspon i obnoviteljsku energiju ima poezija produktivnog Zlatka Tomičića. Za razliku od spomenutih, Boro Pavlović bio je izrazito sklon poetici eksperimenta i provokacije, bliske avangardističkom konstruktivizmu i ludizmu. Demistificirao je poeziju shvaćajući je kao čistu označiteljsku praksu i rad jezika. Pavlović je načeo problem trošivosti jezika koji je postao opsesijom u poeziji Branka Bošnjaka, a na sličnoj je poetičkoj liniji i pjesništvo Zvonka Makovića. Rasulom jezika (i svijeta) bavi se i Dubravka Oraić Tolić, a u postmodernističkoj dionici hrvatskoga pjesništva posebno se izdvaja ime Baranjca Delimira Rešickog, pripadnika generacije okupljene oko časopisa „Quorum“.
Živosti suvremene hrvatske pjesničke scene pridonose i brojni drugi pjesnici iz Slavonije, među kojima treba istaknuti autors
...
Opširnije
ke rukopise Gorana Rema, Miroslava Mićanovića, Krešimira Bagića, Lane Derkač, Božice Zoko, Tvrtka Vukovića i dr.
I na području proze zadržat ćemo se samo na najznačajnijim imenima. A tu svakako jedno od prvih mjesta pripada Požežaninu Matku Peiću, vrsnom povjesničaru umjetnosti, ali i ponajboljem putopiscu suvremene hrvatske književnosti. Žanr putopisa dobio je u Peićevoj izvedbi novu estetsku dimenziju. Vukovarac Pavao Pavličić zacijelo je autor jednoga od najvećih proznih opusa u suvremenoj hrvatskoj književnosti. Njemu u našim okvirima pripada ključna uloga u otporu elitističkomu literarnom konceptu. Strastveno odan narativnoj kombinatorici i privlačnoj energiji zapleta, on je u hrvatski roman i novelu vratio priču i pripovijedanje. Nakon proboja s kratkom fantastičnom prozom, piše kriminalističke romane s elementima socijalne kritike, a u kriminalističku fabulu često uvodi fantastične ili iracionalne elemente. Reminiscencije na rodni Vukovar prisutne su već u lirskoj prozi
Dunav
, no Domovinski rat i sudbina rodnoga grada uzrokovali su tematski zaokret prema osobnoj povijesti, težnji za očuvanju prostora i kolektivne memorije. Vezani uz zavičaj i tradicionalni narativni izričaj su i Drago Kekanović, Stjepan Tomaš, a prostor Slavonije kao izvor živih uspomena, toplih emocionalnih stanja i privilegiranih ugođaja oživjela je i Julijana Matanović u intimističkoj autobiografskoj prozi
Zašto sam vam lagala
. Po širini čitateljske recepcije Novogradišćanac Miro Gavran stoji uz bok Pavličiću. Okušao se u raznim žanrovima, no bogat i razveden prozni opus ostao je ipak u sjeni njegova dramskog stvaralaštva. Posve samosvojno mjesto u suvremenoj hvatskoj prozi pripada Stanku Andriću koji u svojim tekstovima spaja privatnu i kolektivnu povijest, naraciju i historiografiju u duhu poetike novog historizma.
Za vrijeme Domovinskog rata na Slavoniju, Baranju i Srijem pao je najveći teret kolektivnog stvaranja i ratnih razaranja. Za vrijeme rata muze nisu šutjele pa bilježimo niz tekstova u kojima je surova ratna zbilja ovjekovječena različitim spisateljskim strategijama. Obranu i agoniju Vukovara ovjekovječio je legendarni Siniša Glavašević u svojim
Pričama iz Vukovara
, a potresan roman-kroniku o opsadi i padu grada napisala je novinarka Alenka Mirković (
91,6 Mhz. Glasom protiv topova
). Ispisano krvlju, ali i silno akumuliranom nacionalnom energijom, slavonsko ratno pismo kao istinsko
pismo kulture
(G. Rem) progovorilo je autentičnim glasom u brojnim knjigama i kulturnim projektima.
(Izvor teksta: Nemec, Krešimir. Udio Slavonije, Baranje i Srijema u hrvatskoj književnosti 19. i 20. stoljeća // Slavonija, Baranja i Srijem : vrela europske civilizacije : Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 27. travnja - 2. kolovoza 2009. Zagreb : Ministarstvo kulture Republike Hrvatske : Galerija Klovićevi dvori, 2009. Str. 531-538.)
Pavao Pavličić: Dunav. - Zagreb, 1983. - Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Zagreb.
Predmeti vezani uz temu
stranica
1
od
6
prva
|
prethodna
|
slijedeća
|
zadnja
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.