Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Slavonske tikvice
Slavonske tikvice
Od vjekova su se u Gradištu šarale tikvice (biljka koja pripada porodici Langenaria vulgaris) i to je dalo pečat i prepoznatljivost selu koje i danas njeguje tu tradiciju. Zašto se šaraju nema odgovora, fenomen je to narodnog stvaralaštva u ovome dijelu istočne Hrvatske.
Kako su tikve vrlo šarolike u obliku svojih plodova, tako su našle primjenu osim za šaranje i ukrašavanje, i u raznim životnim potrebama. Treba razlikovati i oblike one tankog "vrata" zovu se " tukvanji", zadebljanog "vrata" su tikve ili tikvice, a jako izduženog vrata su teglice. Sva tri oblika su se šarala, a teglice su se koristile za vađenje rakije iz bureta. Od većeg tukvanja pravili su se takozvani hrgovi koji su služili za uzimanje i pijenje vode, od malih tikvica pravile su se solenice za sol. Velike tikve sa duplim vratom koristile su onima koji nisu znali plivati, a manje su upotrebljavali za ribolov (služile su kao plovci na ribarskoj mreži). Sade (siju) se u proljeće kako i sve drugo sjeme
...
Opširnije
nje osjetljivo na mraz i hladnoću. Poput loze pušta takozvane brkove, a to je trenutak kada se mora lozi omogućiti da se penje te se u tu svrhu koristi granje ili lomača, nešto slično kao i kod uzgoja vinove loze. Uzgoj na tlu nije valjan jer se dobivaju plodovi nepravilnog oblika, dok u visećem položaju tikve ostaju pravilne. Već u mjesecu rujnu počinju sazrijevati te se zajedno sa peteljkom beru. Nakon branja valja tupim nožem sastrugati vanjsku pokožicu i deset do petnaest tikava svezati špagom u vijenac ostaviti na natkriveno i prozračno mjesto da se suše. Kada prestanu poljski poslovi, a to je većinom zimi, onda se šaraju.
Sam proces šaranja i nije tako jednostavan. Najprije bi se olovkom na tikvici nacrtala željena ornamentika, a potom bi se posebnim nožićem prema crtežu urezivale plitke brazde. Nožić je bio ravan ili zakrivljen ovisno o tome koji se motiv i koji dio tikvice obrađivao. Potom bi se polja koja su se željela istaknuti premazivala pomoću pera ili nekog sličnog predmeta dušičnom kiselinom takozvanim "shatwasserom", a zagrijavanjem tih ploha pri lampi dobivala se crvena boja dok su nepremazane plohe zadržavale boju tikve. Prženim orasima ili zobenom slamom, tikva se zatim "crnila". Naime, crnilo se budući da je masno uvlačilo u brazde načinjene nožićem, dok bi ravnim plohama na tikvi davala poseban sjaj. Ukoliko se iz tikve željelo odstraniti sjeme i usplođe tada se užarenom željeznom šipkom na vrhu bušila, a sjeme se vadilo posebnom kukicom. Ovako našarana tikva se koristila i za držanje rakije s tim da je iznutra bila voštena, da ne bi zbog poroznosti propuštala tekućinu. Motivi i ornamentika na tikvicama su šaroliki, od onih geometrijskih do biljnih motiva iz svakidašnjeg života. Nerijetko se ukrašavaju s nacionalnim simbolima te likovima od aktualnih lidera, kao nekada na primjer Stjepana Radića i slično. Dno tikvice najčešće se ukrašava geometrijskim motivima, dok se samo tijelo u Gradištu najčešće ukrašava hrastovim granama sa žirom ili motivima ljiljana te prizorima iz svakodnevnice. Nerijetko srećemo i motive sa šumskim i domaćim životinjama. U novije vrijeme tikvice su izgubile svoju uporabnu vrijednost te sve više postaju samo suvenir ovog dijela Slavonije. Najčuveniji i najplodonosniji šarač tikvica, pučki pisac i pripovjedač zacijelo je bio čika Ilija Dretvić - Filakov, redovni gost folklornih zabava kako u Hrvatskoj tako i u inozemstvu, a dakako da se tradicija šaranja tikvica njeguje i danas kod mnogih obitelji ( Marice Stojanović, Franje i Đule Dretvić, Kate Žigmundovac, Franje Jovanovac-Veljinog, Ivana Jovanovaca-Jerkovog, Ivana Ivanšića-Martinovog itd.).
(Izvor teksta: http://www.gradiste.com/TRADICIJA/tikvice.htm)
Šarana tikvica. - 1734. - Slavonija. - Muzej Slavonije Osijek, E-308.
Predmeti vezani uz temu
stranica
1
od
2
prva
|
prethodna
|
slijedeća
|
zadnja
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.