Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
Počeci književne kulture u Slavoniji, Srijemu i Baranji
Kao i u ostalim regijama, i u Slavoniji i u Srijemu, najstariji spomenici pismenosti su oni uklesani u kamen. Posrijedi su, u većini slučajeva, nadgrobni natpisi. S mjesta gdje je stajala benediktinska opatija na Rudini, na južnoj strani Psunja, potječe više pisanih ulomaka, od kojih su najcjelovitiji jedan na latinskom i jedan na hrvatskom jeziku (+BRAT IAN+). Oba su mogla nastati u 12. ili 13. stoljeću. Važnost potonjega za ranu povijest hrvatske pismenosti sažeta je u komentaru Radoslava Katičića: „To je, koliko se do sada zna, najstariji hrvatski tekst s područja između Save i Drave. Ujedno je to najstariji spomenik koji svjedoči o uporabi latinice za pisanje hrvatskih tekstova... „ (Katičić, 1994.).
Pismenosti o kojoj svjedoče kameni natpisi slična je po dva obilježja pismenosti diplomatičkih listina: počeci su objema, za ovdašnje prilike, vrlo rani pa označavaju i početak srednjovjekovne pismenosti na slavonsko-srijemskom tlu uopće; i prostorni im je razmještaj
...
Opširnije
dosta ravnomjeran. Epigrafika i diplomatika tako tvore najraširenije, u prostornom i u društvenom smislu, oblike ovdašnje „protoknjiževne“ kulture. Ujedno su to i u najvećoj mjeri domaći, lokalni plodovi pismenosti, koliko god neosporno slijedili ustaljene forme i obrasce prisutne u mnogo širem optjecaju. Službene diplome (povelje, listine, isprave) izdavali su, kao i drugdje, nositelji svjetovne i crkvene vlasti; vladari i njima potčinjeni državni dostojanstvenici, bilo da i m je nadležnost općedržavna (palatini, dvorski suci) ili područno ograničena (hercezi, banovi), a na nižoj razini županijske vlasti i gradske općine; a s druge strane crkveni poglavari (biskupi, arhiđakoni, samostanski predstojnici). Upravo su kaptoli na slavonskom i srijemskom tlu, kao i drugdje, razvili najplodniju djelatnost sastavljanja i izdavanja službenih listina. Najranija sačuvana povelja požeškog kaptola, iz 1220-ih godina, ujedno je i najstariji primjer te vrste pismenosti na ovom području. Na prijelazu od redovite diplomatičke građe prema javnom zakonodavstvu nalaze se i gradske povlastice što su ih izdavali vladari ili vlastelinski velmože. Privilegiji se uglavnom odnose na sudsku autonomiju, slobodu oporučivanja i seljenja te vlasnička prava gradske općine. Zbirku takvih „statutarnih“ uredaba potvrdio je oko 1450. erdeljski vojvoda i mačvanski ban Nikola Iločki svom gradu Iloku. Tekst privilegija sačuvao se prepisan, kao prva od ukupno pet knjiga, u pergamentnom svesku prava i sloboda grada Iloka iz 1525. Taj je znameniti kodeks (sada u Austrijskoj nacionalnoj knjižnici u Beču) nastao u Budimu po nalogu kralja Ludovika II. Jagelovića i po narudžbi iločke gradske vlasti. Dvije velike ilustracije u njemu, kraljev grb i grb grada Iloka, slikao je najvjerojatnije Hrvat Julije Klović, poslije slavan minijaturist.
Crkvenoj historiografiji sadržajno su bliski i raznovrsni tekstovi koji govore o znamenitome talijanskom franjevcu Ivanu Kapistranu (1386. – 1456.), koji je završno razdoblje života proveo u Ugarskoj, kao propovjednik križarskog rata protiv Turaka, bitno pridonijevši obrani Beograda od opsade Mehmeda Osvajača te naposljetku umrijevši u samostanu u Iloku, gdje je potom bio štovan kao svetac sve do rasula kraljevstva 1526. Od četiri Kapistranova pratioca i životopisca, najpodrobnije je njegove posljednje mjesece opisao fra Ivan iz Tagliacozza, u nekoliko opširnih pisama-izvještaja. No, za povijesnu baštinu našeg Podunavlja još su kudikamo važnije zbirke Kapistranovih posmrtnih čudesa što su se sastavljale u Iloku za potrebe njegove kanonizacije. Najstariju takvu zbirku
Miracula beati fratris Joannis de Capistrano
dovršio je u travnju 1460. odbor iločkih građana na čelu s notarom, Talijanom Gvidom (originalni rukopis sačuvan je u Napulju, a jedan prijepis u Parizu).
Srednjovjekovna književna kultura naših pokrajina uključuje i fizičku izradbu, odnosno prepisivanje knjigâ i njihovo posjedovanje, odnosno uporabu. Ni za koju od sačuvanih srednjovjekovnih knjiga iz Ugarsko-hrvatskog kraljevstva nema izričitih potvrda da bi bila napisana upravo na tlu naših pokrajina. No, fizički nastanak nekih knjiga na druge je načine povezan s tim područjem: preko osobe pisara ili pak naručitelja izradbe knjige. Opširniji miscelanij za školsku uporabu, s tumačenjima Biblije, legendama o svecima, raznim traktatima, kalendarom, molitvama, kratkom euharističkom pjesmom na mađarskom jeziku, pisao je 1433. – 1435. uglavnom Dimitrije iz Luga (de Lasko), a uz njega i Dimitrije iz Zemuna i Jakov iz Újbecsa. Uvršteni kalendar upućuje na zaključak da je ta knjiga nastala u školi nekog benediktinskog samostana, najvjerojatnije onog u Pečuškom Varadinu. Danas je taj kodeks u knjižnici franjevačkog samostana u Šibeniku. Najraskošniji kodeks koji se može posredno povezati s našim područjem jest iluminirana peramentna Latinska Biblija, izrađena oko 1336. vjerojatno u Bologni (sada je u posjedu Kongresne knjižnice u Washingtonu). Njezinu je izradu, naime, naručio i financirao velikaš Dimitrije Našički, glavni tavernik 1316. – 1338., najistaknutiji član obitelji Našičkih od roda Aba.
(Izvor teksta: Andrić, Stanko. Početci književne kulture. // Slavonija, Baranja i Srijem : vrela europske civilizacije : Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 27. travnja - 2. kolovoza 2009. Zagreb : Ministarstvo kulture Republike Hrvatske : Galerija Klovićevi dvori, 2009. Str. 477-488.)
Čudesa sv. Ivana Kapistrana (faksimil). - 15. stoljeće. - Napulj, Biblioteca Nazionale.
Predmeti vezani uz temu
stranica
1
od
1
prva
|
prethodna
|
slijedeća
|
zadnja
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.