Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Jezik i književnost
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Od moderne do Drugog svjetskog rata
Lik Đuke Begovića Ivana Kozarca bit će zapamćen kao literarno najsnažniji prikaz slavonske, upravo šokačke duše, njezinih krilatih uspona i neshvatljivih ponora. Šokački lokalni kronotop i njegovu mitologiju oživjeli su literarno uvjerljivo u prozi Joza Ivakić, Mato Hanžeković, Iso Velikanović, Josip Andrić, Antun Matasović i Mara Švel-Gamiršek, dok se među pučkim šokačkim pripovjedačima ističu Franjo Babić, Ante Jakšić i Ivša Bošnjak Dragovački. Puno je veće vrijednosti donijelo lirsko pjesništvo.
Antun Gustav Matoš svakako je „najveći rođeni Slavonac hrvatske književnosti 20. stoljeća“ (D. Oraić-Tolić). Kultivirani kritik, beskompromisni polemik, prvi naš artist koji se napajao na izvorima europskog modernizma, pjesnik nacionalne energije, ali i kritičar svake uskogrudnosti – Matoš je pisac koji je hrvatskoj književnosti nametnuo nove, najviše književne standarde.
Josip Kosor, uz Slavoniju vezan djetinjstvom i književnim počecima, u svojoj najpozna
...
Opširnije
tijoj drami „Požar strasti“ tematizira strast seljaka prema zemlji i metafizičku borbu dobra i zla. To je prvi hrvatski dramski tekst koji je doživio zapaženu recepciju izvan hrvatskih granica. U dramskom stvaralaštvu hrvatske moderne nazaobilazno mjesto pripada i Požežaninu Srđanu Tuciću koji je najveće domete ostvario u društvenim dramama naturalističkog stilskog predznaka. Da je Požega glavni grad i epicentar književnosti u Slavoniji, potvrđuje i Zdenka Marković, autorica profinjene lirske proze, neobičnih esejističko-epistolarnih zapisa, ali i vrhunskih znanstvenih studija iz dubrovačke književne i kulturne prošlosti. Užem zavičaju odužila se u autobiografskoj prozi „Prozori moga djetinjstva“.
Ivana Brlić-Mažuranić, crpeći motive za svoje bajke i parabole iz usmene tradicije i slavenske mitologije, uspjela je stvoriti prozni diskurs koji se idealno uklopio u recepcijski horizont mlade čitateljske publike i s pravom je ponijela epitet „hrvatskog Andersena“. Njena djela prevedena su na brojne jezike, a autorica je bila kandidirana i za Nobelovu nagradu. Veliki odjek kod mlade čitateljske publike imala su i djela Osječanke Jagode Truhelke Njezini
Zlatni danci
, sastavljeni od niza proznih fragmenata i priča, često s autobiografskom podlogom.
Kod najvećih pjesnika Slavonije elementarna snaga zemlje skladno se dopunjuje s urbanim iskustvom i duhovnom nadgradnjom koja se otrgla od sela i polja. Vidi se to jasno već u stihovima Iločanina Julija Benešića, ali i u poeziji dvojice najvećih pjesnika iz Slavonije – Cesarića i Tadijanovića. U neveliku, ali vrlo ujednačenu opusu – od prve pjesničke zbirke „Lirika“ (1931.) do reprezentativnog izbora „Slap“ (1970.) – Cesarić gradi formalno dotjeranu poeziju kondenzirana iskustva, duboke osjećajnosti i naglašene muzikalnosti. Dragutin Tacijanović stvorio je već u prvoj zbirci „Lirika“ (1931.) od svoga rodnog Rastušja mitski poetski prostor u kojem evocirane zavičajne slike i elemente folklora podvrgava refleksivnoj i kulturološkoj „dogradnji“. Majstor lirske kompozicije, Tadijanović je stvorio lapidaran, kondenziran i vrlo komunikativan izraz blizak govornom jeziku, a pjesnička mu je riječ obilježena samosviješću i autorefleksivnošću, tematizacijom samoga stvaralačkog čina, a često i naglašeno (auto)ironijskim odmakom.
(Izvor teksta: Nemec, Krešimir. Udio Slavonije, Baranje i Srijema u hrvatskoj književnosti 19. i 20. stoljeća // Slavonija, Baranja i Srijem : vrela europske civilizacije : Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 27. travnja - 2. kolovoza 2009. Zagreb : Ministarstvo kulture Republike Hrvatske : Galerija Klovićevi dvori, 2009. Str. 531-538.)
Antun Gustav Matoš: Novo iverje : slike i sličice. - Zagreb, 1900. - Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Zagreb.
Predmeti vezani uz temu
stranica
1
od
6
prva
|
prethodna
|
slijedeća
|
zadnja
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.