Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Krpane ponjave
Krpane ponjave
„Krpane ponjave“ po tematici nadmašuju svu do sada poznatu etnografsku građu (potječu isključivo iz okolice Slavonskog Broda), a zasigurno su jedinstvene pojava u tradicijskom narodnom stvaralaštvu Hrvatske. Kreativnost njihovih vezilja predstavlja osebujno žensko pismo s porukama ljubavnog i erotskog karaktera. Na njima su također navezeni motivi zaštite od uroka i srećonosni motivi. Ovim se pokrivkama prekrivao krevet mladenaca u prvoj bračnoj noći i prvim godinama braka, sa željom za plodnošću koju treba prenijeti s kreveta na mladi bračni par, da bračna zajednica što prije stekne potomke. Prisutna je tu i želja za zaštitom mladog para od zlih sila i želja za srećom u braku. Stoga su krpane ponjave nerazdvojne od svatovskih običaja. Otkane su jednobojnom vunom na horizontalnom tkalačkom stanu, a sastavljene iz tri „pole“ i na toj podlozi vezeni su „krpani“ motivi u slobodnom crtežu, raznobojnom vunom, slaganjem jedne do druge niti vune, a obris lika ocrtan je bodom lančića vunom dru
...
Opširnije
ge boje. Veličina pokrivki je oko 170 x 220 cm. Najčešći izvezeni motivi su „gljive“, vezene u mnoštvu formi, od tek „iznikle gljive“, pa do „rascvjetale“. Uvijek su prikazane u presjeku, te stapka i klobuk neodoljivo podsjećaju na muški i ženski spolni organ, odnosno njihovo spajanje u ritmu snošaja, jer se pravilno smjenjuju „gljive“ razdvojenog klobuka i stapke s onima u kojih je stapka duboko zarivena u klobuk. Na nekim ponjavama javljaju se i životinjski motivi: konji s jahačima, jeleni u borbenom stavu u vrijeme rike i parenja, bijeli plahi zečevi, psi...
(Izvor teksta: Zvonimir Toldi, katalog izložbe „“Dvoje leglo – troje osvanilo!“ i Vjesnik, 7. 8.1999.)
Prekrivač za postelju, krpana ponjava. - 1902. - Zagrađe. - Muzej Brodskog Posavlja; E-2354.
Predmeti vezani uz temu
stranica
1
od
1
prva
|
prethodna
|
slijedeća
|
zadnja
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.