Hrvatski
|
English
Naslovnica
Tematske cjeline
Pretraživanje
Vremenska crta
Postav izložbe
Bibliografija
Pretpovijest
Paleontologija
Neolitik
Starčevačka kultura
Sopotska kultura
Eneolitik
Vučedolska kultura
Lasinjska kultura
Badenska kultura
Kostolačka kultura
Ostale kulture eneolitika
Brončano doba
Rano brončano doba
Srednje brončano doba
Kasno brončano doba
Željezno doba
Starije željezno doba
Mlađe željezno doba
Antika
Rana antika
Vojska
Keramika
Metalni predmeti
Staklo, poludrago kamenje i kost
Kamena plastika
Kasna antika i rano kršćanstvo
Keramika i kamena plastika
Nakit i uporabni predmeti
Staklo i metal
Antički novac
Srednji vijek
Seoba naroda i rani srednji vijek
Huni
Istočni Goti (Ostrogoti)
Gepidi
Langobardi
Slaveni
Avari
Bjelobrdska kultura
Srednji vijek - crkva
Opatija sv. Mihovila - Rudina
Kamena plastika romanike
Gotika
Srednji vijek - svjetovno društvo
Keramika, pećnjaci
Srednjovjekovni novac
Srednjovjekovno oružje
Srednjovjekovni nakit
Krhotine renesanse u Slavoniji
Srednjovjekovne isprave
Arhivsko gradivo
Stare zemljopisne karte
Stari katastri
Novi vijek
Doba osmanske vladavine
Portreti vladara i grafike
Oružje
Spomen-medalje i novac
Vjerski, uporabni i ostali predmeti
Pisano gradivo osmanskog doba
Katolička obnova
Barokno slikarstvo
Barokno kiparstvo
Portreti đakovačkih biskupa
Liturgijska oprema i devocionalije
Rukopisi i kronike
Vojna krajina
Graničari na likovnim prikazima
Utvrde: planovi i slike
Vojna oprema, simboli i oznake
Civilna Slavonija (Provincijal)
Pisani izvori i arhivsko gradivo
Likovna ostavština plemićkih obitelji
19. stoljeće u Slavoniji
Portreti
Josip Juraj Strossmayer
Strossmayerova katedrala
Razno gradivo 19. st.
Tradicijska kultura
Gospodarstvo i rukotvorstvo
Poljodjeljstvo
Stočarstvo
Vinogradarstvo
Ribarstvo
Lončarstvo
Slavonske tikvice
Tikvičarska soba Ivakić
Krpane ponjave
Kultura stanovanja
Baranjska soba
Namještaj i uporabni predmeti
Tradicijska kultura odijevanja
Tradicijsko ruho
Oglavlja i frizure
Nakit
Obuća
Zlatovez
Svila
Obrtnički rad
Obnova nošnji
Prizori iz seljačkog života
Glazba
Tradicijska glazba i ples
Glazbena praksa i reprezentativna baština
Šetana kola, starogradske i crkvene pučke pjesme
Mjesto gajdi i duda u glazbenoj kulturi
Tamburaštvo
Popularna glazba od sredine 20. st. do danas
Plesna tradicija
Franjo Ksaver Kuhač
Umjetnička i crkvena glazba
Umjetnička glazba
Crkvena glazba
Dragutin pl. Turanyi
F. Krežma i A. Barbot-Krežma
Dora Pejačević
Milko Kelemen
Kazalište
Požega
Slavonski Brod
Vukovar
Osijek
Vinkovci
Virovitica
Ilok
Jezik i književnost
Počeci književne kulture
18. i 19. stoljeće u Slavoniji
Temelji prosvjetiteljstva
Matija Petar Katančić
Molitvenici, nabožna književnost
Kalendari
Književnost 19. stoljeća
Slavonske gramatike i rječnici
Historiografija i razno
Književnost na njemačkom jeziku
Književnost u 20. stoljeću
Od moderne do II sv. rata
Poratna književnost
Umjetnički obrt i industrijska baština
Umjetnički obrt
Industrija početkom stoljeća
Plakati
Ambalaža i reklamni tisak
Likovne umjetnosti 19. i 20. stoljeća
Arhitektura i urbanistički razvoj
Perivoji Slavonije
Slikarstvo i skulptura 19. st.
Pejzažno slikarstvo 19. stoljeća
Likovne umjetnosti 20. st.
Fotografija
Zaštita baštine
Restauracija
Konzervacija
Novi vijek
Katolička obnova
Portreti đakovačkih biskupa
Portreti đakovačkih biskupa
S ulaskom carske vojske 1687. u Đakovo, staro sjedište bosansko-đakovačkih biskupa, nestaje turska Jakova i započinje novi život, no stvarni početak obnove Đakovačke biskupije počinje s povratkom u Đakovo biskupa Nikole Ogramića Olovčića (1669. – 1701.). On će upornom borbom uspjeti da bosansko-đakovačkim biskupima bude vraćeno predtursko vlastelinstvo, iako će tu borbu morati nastaviti i njegovi nasljednici sve do druge polovice 18. stoljeća. Na mjestu današnjeg Bogoslovnog sjemeništa uređuje prvu crkvu u Đakovu. Bila je to prva župna crkva i prva poslijeturska đakovačka katedrala.
Njegov drugi nasljednik Juraj Patačić (1703. – 1716.) nastavlja s obnovom Đakova kao biskupskog sjedišta. Podiže skromni biskupski dvor unutar zidina stare utvrde, na temeljima srušene srednjovjekovne gotičke katedrale gradi jedan dio nove kasnobarokne katedrale, započinje preuređenje i Ibrahim pašine džamije iz druge polovice 16. stoljeća u crkvu sv. Jurja, dovodi franjevce u Đakovo i gradi im sa
...
Opširnije
mostan, osniva nove župe, gradi nove župne crkve. Biskup Patačić zahvatio je i gospodarsku obnovu na srednjovjekovnom vlastelinstvu. Obnavlja uništenu ergelu konja, a započinje i obradu vlastelinskih polja.
Biskup Petar Bakić (1716. – 1749.), suvremenog i prosvjetiteljskog duha, sukobljavao se i s Carskom komorom i s franjevcima, ali udario je temelje izgleda budućeg Đakova i Đakovštine. Zacrtao je liniju crkvenih gradnji u središtu Đakova, organizirao trgovinu ratarsko-stočarskih proizvoda, podigao više skladišta za spremanje i čuvanje hrane. Razvijanjem vlastelinskih stručnih službi počela se u gradu osjećati potreba za obrtničkim majstorima, a počela je dolaziti i sezonska radna snaga. Bakić je obnovio opustjele turske vinograde, proradile su četiri vodenice, nastavlja s obnovom ergele, obnavlja i biskupski dvor. Obnovio je župnu crkvu sv. Jurja i dao joj barokni izgled te je ona bila jedina barokna crkva rotunda u Slavoniji, srednjovjekovnu crkvu sv. Bartola u Mikanovcima te crkvu u Dragotinu. No, najveći njegov sakralno-graditeljski zahvat bio je dovršenje Patačićeve kasnobarokne katedrale.
Posebni zamah Đakovu i Bosansko-đakovačkoj biskupiji dao je biskup Josip Antun Ćolnić (1751. – 1773.), bez sumnje najveći biskup ove biskupije 18. stoljeća. On je graditelj istočne i dijelom južne strane današnjeg kasnobaroknog biskupskog dvora, kasnobaroknog franjevačkog samostana, nekih kaptolskih kurija, ali bio je i vrlo zauzet razvojem gospodarstva. Da bi povezao Đakovo s ostatkom Savonije, gradio je ceste prema Osijeku, Vrpolju, Brodu. Sadio je velike površine vinograda u Trnavi gdje je podigao i crkvu Presvetog trojstva, uveo uzgoj dudova svilca, u Đakovu otvorio svilanu. 1752. utemeljio je prvu školu (trivijalku), formirao bogatu knjižnicu u biskupskom dvoru. Utemeljio je u Đakovštini četiri nove župe te pripravio Đakovo za veliki događaj. Naime, on je posljednji biskup samo bosansko-đakovački.
Bečki dvor i Sveta Stolica sjedinili su 1773. godine Srijemsku i Bosansko-đakovačku biskupiju, a malo Đakovo postalo joj je središte, duhovno i administrativno. Prvi biskup ove velike biskupije bio je Matej Franjo Krtica (1773. – 1805.), pečuški profesor i kanonik. On je praktično i administrativno uspostavio zajednički život jedinstvene biskupije. Planirao je graditi i novu katedraglu, osnovati Bogoslovno sjemenište, dogradio je jedan dio Ćolnićeva biskupskog dvora te dao definitivni izgled današnjim kaptolskim kurijama. U biskupiji je osnovao preko 20 novih župa, a na području vlastelinstva podigao više crkava i župnih stanova.
Jedan od najvećih biskupa bio je Antun Mandić (1806. – 1815.), zagrebački kanonik, rodom iz Požege. On je biskupiji 1806. dao prvu visokoškolsku ustanovu, Bogoslovno sjemenište s filozofsko-teološkim učilištem, koje djeluje sve do danas. Reformirao je Ćolnićevu osnovnu školu u Đakovu i otvorio nove škole na području Đakovštine. Bio je veliki mecena te je pomagao objavljivanje niza djela slavonskih pisaca, a smatra se i autorom knjižice o prvom slavonskom pravopisu
Uputjena k slavonskom pravopisanju
.
Biskup Mirko (Emerik) Raffay (1816. – 1830.), također zagrebački kanonik, obogatio je Đakovo južnim krilom biskupskog dvora i biskupskim parkom, danas je to Strossmayerov park, te kanoničkom kurijom u Velikom sokaku do apoteke. Proširio je i staro sjemenište, a 1821. održao
Prvu sinodu
Đakovačke ili bosanske i Srijemske biskupije.
Ono što je započelo već s biskupom Mandićem – biskupi i Đakovo, a s njima i biskupija, okreću se prema Zagrebu i Hrvatskoj – nastavilo se punom snagom s biskupom Josipom Kukovićem (1834. – 1849.), rođenim Zagrepčaninom, koji je 1841. novčanim pologom omogućio utemeljenje Matice ilirske u Zagrebu. Đakovačka je biskupija vrlo aktivna u rađanju suvremenog Zagreba i novog kulturnog života hrvatskog naroda.
Svi znani i neznani biskupi Đakova i Srijema stvarali su veličinu do koje se uzdigao biskup Josip Juraj Strossmayer (1850. – 1905.). Više nego ikoje slavonsko pa i hrvatsko vlastelinstvo, Đakovo je svoje bogatstvo prelilo u crkveni, kulturni i gospodarski život naroda i domovine, napose Zagreba. Nije ga prelijevao samo biskup Strossmayer, prelijevali su ga i biskupi sa svojim narodom i prije i poslije njega. Ipak najviše on. Bez njih i bez Đakova, Strossmayer ne bi imao Arhimedovo uporište da pomakne zemlju Hrvatsku, a on je to doista učinio.
(Izvor teksta: Šuljak, Andrija. Đakovačka ili Bosanska i Srijemska biskupija od oslobođenja od Turaka do naših dana. // Slavonija, Baranja i Srijem : vrela europske civilizacije : Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 27. travnja - 2. kolovoza 2009. Zagreb : Ministarstvo kulture Republike Hrvatske : Galerija Klovićevi dvori, 2009. Str. 343-351.)
Josip Franjo Mücke: Josip Juraj Strossmayer. - 1871. - Zagreb. - Hrvatski povijesni muzej, 2774.
Predmeti vezani uz temu
stranica
1
od
1
prva
|
prethodna
|
slijedeća
|
zadnja
Početna stranica
|
Tematske cjeline
|
Pretraživanje
|
Vremenska crta
|
Postav izložbe
2009 Izložba Slavonija, Baranja, Srijem.
Impressum.
© Sva prava pridržana Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Izrada
Link2 d.o.o.